проект рішення Прибузької сільської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2021 рік»
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
НАЗВА АКТУ: проект рішення Прибузької сільської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2021 рік»
-- податок на майно в частині плати за землю
Назва регуляторного органу – Прибузька сільська рада
Підготовлений відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та з урахуванням Методики проведення аналізу впливу регуляторного акту, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 року № 308 зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015№1151.
1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання
Рішенням Прибузької сільської ради від 26.06.2019 року № 1 «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2020 рік» встановлені ставки податку на майно в частині плати за землю на 2020 рік та передбачено встановлення пільг з її сплати.
Виходячи з норм пункту 5 статті 2 та частини 1 статті 3 Бюджетного кодексу України, бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України (однією зі складових якої є бюджети місцевого самоврядування), становить один календарний рік, що починається 01 січня кожного року й закінчується 31 грудня того ж року.
Органи місцевого самоврядування в рамках, визначених Бюджетним та Податковим кодексами України, мають кожного року ухвалювати рішення про встановлення місцевих податків і зборів на наступний рік для відповідного місцевого податку чи збору.
Пунктом 10.2 статті 10 Податкового кодексу України (надалі – ПКУ) встановлено, що місцеві ради обов’язково установлюють єдиний податок та податок на майно в плати за землю.
Плата за землю, зокрема земельний податок, є бюджетоутворюючим джерелом у складі власних доходів загального фонду місцевого бюджету та за підсумками 2019 року складає 27,4 % серед податкових надходжень.
Питання залучення 5110,032 тис. грн. до місцевого бюджету у 2021 році пропонується вирішити шляхом ухвалення рішення сільської ради з урахуванням вимог чинного законодавства України та в межах повноважень, делегованих органам місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 12 ПКУ рішення про встановлення місцевих податків та зборів, ухвалені органами місцевого самоврядування на 2021 рік, мають бути надісланими в електронному вигляді в десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 01 липня 2020 року, та офіційно оприлюднені до 15 липня 2020 року. Ураховуючи, що зазначені рішення є регуляторними актами та потребують реалізації процедур, передбачених Законом, розроблено проект регуляторного акта – рішення сільської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2021 рік»
У цьому випадку причини виникнення проблеми – це безпосередня вимога чинного законодавства України, згідно з якою органи місцевого самоврядування кожного року ухвалюють рішення про місцеві податки та збори на наступний рік.
Ухвалення рішення Прибузької сільської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2021 рік», що набуде чинності з наступного бюджетного періоду – з 01 січня 2021 року, необхідне для прозорого ефективного встановлення ставок земельного податку та пільг з його сплати, здійснення необхідного контролю за своєчасністю та повнотою проведення платежів.
Надходження від сплати земельного податку у склали : за 2019 році – 4925,474тис . грн., у 2021 році планується – 5110,032. грн.
Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання – прийняттям цього проекту регуляторного акта:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
1 |
2 |
3 |
Громадяни |
Шляхом забезпечення умов для покращення рівня соціальної захищеності територіальної громади за рахунок надання пільг та здійснення прогнозованих надходжень до бюджету від сплати земельного податку в розмірі 5110,032 грн,що будуть спрямовані на фінансування бюджетних програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо |
__ |
Держава. Органи місцевого самоврядування |
1. Шляхом виконання вимог ПКУ в частині встановлення ставок земельного податку, що забезпечить податкові надходження до бюджету в розмірі 5110,032 грн., які будуть спрямовані на фінансування бюджетних програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. 2. Шляхом надання права органам місцевого самоврядування встановлювати розміри ставок земельного податку та пільг з плати земельного податку. 3. Шляхом установлення пільг державним підприємствам, установам та організаціям. |
_ |
Суб’єкти господарювання, |
1. Шляхом прогнозування фіскального навантаження з плати за землю, зокрема, для суб’єктів господарювання - платників земельного податку, які мають земельні ділянки у власності або користуванні. Разом з тим, суб’єкти господарювання як члени територіальної громади розраховують на використання податкових надходжень до бюджету від земельного податку у розмірі 5110,032 грн. на фінансування бюджетних програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. 2. Шляхом надання суб’єктам господарювання пільг зі сплати земельного податку на підставі ПКУ та ухвалення рішення за цим проектом. |
__ |
у тому числі суб’єкти малого підприємництва |
3. Шляхом установлення ставок земельного податку для суб’єктів малого підприємництва, які користуються земельними ділянками та перебувають на загальній системі оподаткування |
Суб’єкти малого підприємництва, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (єдиному податку) та згідно з ПКУ звільняються від плати за землю |
Крім того, вказана проблема справляє вплив на 5,4 тис. членів територіальної громади , які розраховують на виконання соціальних програм, що фінансуються з місцевого бюджету.
Питання наповнення місцевого бюджету, у тому числі через установлення ставок плати за землю, є сферою загальних інтересів суб’єктів господарювання, органів місцевої влади й громади .
Ринкові механізми не можуть бути застосовані при адмініструванні податків. Доцільним є втручання держави шляхом делегування органам місцевого самоврядування повноважень з установлення ставок земельного податку на території громади та надання обґрунтованих додаткових пільг з його сплати певним категоріям землекористувачів, як це визначено ПКУ. Отже, установлення ставок та пільг з земельного податку можливе лише шляхом ухвалення відповідного рішення сільської ради.
Установлення земельного податку на території сільської ради на 2021 рік необхідне у зв’язку з тим, що рішення сільської ради від 26.06.2019 № 1 «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2020 рік» регулює процеси плати за землю лише у 2020 році та відповідно до вимог пункту 10.2 статті 10, підпунктів 12.3.2, 12.3.4, 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПКУ не може бути застосовано у 2021 році.
Проект рішення Прибузької сільської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2020 рік» розроблено відповідно до форми, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 №483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки». З метою систематизації платників податків та забезпечення єдиного підходу до податкових ставок вбачається доцільним установлення ставок земельного податку відповідно до видів економічної діяльності згідно з Класифікацією видів економічної діяльності, затвердженою наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10. 2010 №457, зі змінами. Диференціація податкових ставок залежно від виду економічної діяльності платників податку дає змогу встановити ставки земельного податку в межах певної цільової категорії земель за галузевим принципом, що забезпечить прозорість нарахування податку залежно від отриманих доходів, недопущення податкової дискримінації, уникнення збільшення податкового навантаження на суб’єктів середнього та малого підприємництва.
Ураховуючи соціально-економічну ситуацію в державі, розміри податкових платежів за користування землею для всіх категорій землекористувачів пропонується залишити на рівні, які діяли в 2020 році.
Відповідно до пункту 284.1 статті 284 ПКУ з 2015 року органам місцевого самоврядування надано право встановлювати пільги зі сплати земельного податку, не встановлені цим Кодексом. Ураховуючи зазначене, пільги зі сплати земельного податку встановлюються на 2021 рік ПКУ та вказаним рішенням.
Такі пільги надаються:
- Органам місцевого самоврядування, закладам, установам, організаціям, дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладам, закладам культури, освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, фізичної культури та спорту, які повністю утримуються за рахунок коштів міського бюджету та/або обласного бюджету та/або державного бюджету, за виключенням площ будівель, споруд (їх частин), що здаються в тимчасове користування (оренду) іншим підприємствам, установам, організаціям;
- Комунальним підприємствам, що надають житлово-комунальні послуги, утримують об’єкти благоустрою міста та власникам (балансоутримувачам) багатоквартирних житлових будинків, за виключенням площ будівель, споруд (їх частин), що здаються в тимчасове користування (оренду) іншим підприємствам, установам, організаціям, крім комунальних та державним установам;
За відсутності регулювання не буде забезпечено визначення ставок, порядку нарахування, сплати та переліку пільг земельного податку. У разі невстановлення місцевих податків і зборів, передбачених пунктом 10.2 статті 10 ПКУ, рішеннями місцевого самоврядування, земельний податок справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування земельного податку. При цьому, пільги із сплати земельного податку залишаються виключно такими, що встановлені положеннями ПКУ. Тому, більшість громадян, бюджетних, комунальних та неприбуткових організацій втратять право на пільги у 2021 році, оскільки перелік пільг у статтях 281, 282 ПКУ є дуже вузьким і не враховує реальні потреби землекористувачів в отриманні пільг із сплати земельного податку.
Кожен податок є важливою складовою доходів бюджету, оскільки забезпечує внесок у його наповнення. Згідно з бюджетним законодавством земельний податок є одним з джерел надходжень загального фонду бюджету громади, за рахунок якого утримуються бюджетні установи, що забезпечують надання послуг населенню в галузях освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, культури, фізичної культури та спорту. Також фінансуються соціально важливі цільові програми.
Стабільність надходжень, що формують загальний фонд бюджету , дозволяє забезпечити безперебійну життєдіяльність громади в різних сферах, своєчасну виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ та провести всі інші соціально важливі видатки, отримати всім мешканцям суспільні послуги в тій чи іншій сфері, якими опікуються органи місцевого самоврядування.
2. Визначення цілей державного регулювання:
Проект рішення Прибузької сільської ради спрямований на розв’язання завдання, визначеного в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу.
Цілями державного регулювання є установлення ставок та пільг із сплати земельного податку відповідно до вимог ПКУ, отримання до бюджету прогнозованих податкових надходжень у розмірі 5110032 грн., забезпечення виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо.
Вимірювальними індикаторами досягнення цілей регулювання та зменшення масштабів проблеми є:
- кількісні: надходження коштів до бюджету міста від сплати земельного податку у розмірі 5110032 грн. та чисельність платників податку, на яких поширюватиметься регуляторний акт, – 1781 платників, з них 14 - юридичні особи та 1767 фізичні особи - підприємці ;
- часовий: дія регуляторного акта протягом року;
- якісний: забезпечення виконання місцевих цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо.
Ухвалення рішення сприяє підвищенню рівня податкової дисципліни, ефективності контролю державної фіскальної служби в частині забезпечення своєчасних та в повному обсязі податкових надходжень до бюджету.
Дотримання правових аспектів буде виконано шляхом направлення:
- проекту до Миколаївського територіального відділення Антимонопольного комітету України як такого, що може вплинути на конкуренцію, зокрема щодо діяльності суб'єктів господарювання, установлення й зміни правил їх поведінки на ринку, або такого, що може призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції на відповідних ринках (відповідно до статті 20 Закону України «Про Антимонопольний комітет України);
- копії ухваленого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів у електронному вигляді в десятиденний строк з дня ухвалення до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 01 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків і зборів або змін до них (підпункт 12.3.3 пункту 12.3 статті 12 ПКУ).
Цілями регуляторного акта є:
- установлення ставок земельного податку та пільг зі сплати земельного податку за користування земельними ділянками ;
- забезпечення соціально-економічного розвитку громади, подальшого регулювання земельних відносин, використання земельного ресурсу в інтересах територіальної громади ;
- отримання додаткового фінансового ресурсу для вирішення соціально-економічних питань розвитку, підвищення соціальних стандартів.
3. Визначення та оцінка всіх прийнятих альтернативних способів досягнення зазначених цілей
1.Під час розробки проекту регуляторного акта було розглянуто такі
альтернативні способи досягнення визначених цілей:
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
1 |
2 |
Альтернатива 1 Неприйняття регуляторного акта (відмова від регулювання) або не- встановлення відповідних ставок |
Після закінчення 2020 року рішення сільської ради від 26.06.2019 №1 «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2020 рік» втрачає чинність. Якщо сільська рада не ухвалює рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими, то відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПКУ земельний податок справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати за землю. Пільги зі сплати земельного податку залишаються виключно такими, що встановлені положеннями ПКУ. Тому, більшість громадян, бюджетних, комунальних та неприбуткових організацій втратять право на пільгу у 2020 році, оскільки перелік пільг у статтях 281, 282 ПКУ дуже вузький і не враховує реальні потреби землекористувачів в отриманні пільг з земельного податку. У зв’язку з чим вбачається збільшення бюджетних витрат на дотації органам державної влади, бюджетним, комунальним підприємствам для компенсації розміру плати за землю до бюджету. Таким чином, альтернатива не є прийнятною |
Альтернатива 2 Установлення міні-мального розміру ставок. Оскільки мінімальний розмір земельного податку ПКУ не встановлено, він дорівнює нулю |
Альтернатива не є прийнятною, оскільки вона веде до відмови від використання економічних ресурсів громади, що спрямовуються на фінансування його інфраструктури (за 2019 рік від сплати земельного податку надійшло 4925474. грн., прогнозні показники надходжень до бюджету на 2021 рік складають 5110032 грн.). У разі невстановлення відповідних ставок, бюджет громади втратить надходження від земельного податку у зв’язку з відсутністю законодавчо встановленої мінімальної ставки. Такі втрати складуть 5110032 грн. Негативний вплив буде завдано територіальній громаді , оскільки відсутність надходжень до бюджету ставить під загрозу виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо |
Альтернатива 3 Установлення для всіх категорій землекористувачів ставок на рівні 2020 р |
Ураховуючи соціально-економічну ситуацію в державі, установлення у 2021 році для всіх категорій землекористувачів розмірів земельного податку на рівні 2018-2020 років є доцільним. Застосування альтернативи шляхом ухвалення рішення сільської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2021 рік» є найбільш прийнятним. З уведенням у дію запропонованого регуляторного акта будуть упорядковані відносини між землекористувачами та органами влади й місцевого самоврядування з питань плати за користування земельними ділянками. Ухвалення запропонованого рішення забезпечить сталі надходження до бюджету та нестиме більш прийнятне податкове навантаження на суб’єктів господарювання. |
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
(органів місцевого самоврядування)
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
1 |
2 |
3 |
Альтернатива 1 |
Відсутні
|
За відсутності податкових пільг територіальній громаді буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в громаді та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до місцевого бюджету |
Альтернатива 2 |
Відсутні
|
Втрати бюджету на виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо від земельного податку на прогнозованому рівні становитимуть 5110032 грн. |
Альтернатива 3 |
Удосконалення системи місцевого оподаткування; підвищення рівня використання економічних ресурсів ; забезпечення надходжень до бюджету від плати за землю, що можуть бути спрямовані на виконання цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо |
Витрати часу, матеріальних ресурсів для фіскальних органів на адміністрування плати за землю, розмір яких залишається на рівні попередніх років |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
1 |
2 |
3 |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
Втрата пільг з плати за земельні ділянки, зайняті житловим фондом, об’єктами благоустрою, гаражно-будівельними товариствами, індивідуальними гаражами, комунальними підприємствами, органами місцевого самоврядування тощо. У результаті втрати бюджетними, комунальними підприємствами-надавачами послуг права на отримання пільг зі сплати за земельного податку, погіршення якості соціально-важливих послуг, збільшення втрат коштів бюджету на утримання органів місцевого самоврядування, об’єктів благоустрою, тощо інвестиційної діяльності на території громади, можливе зростання тарифів на послуги, що надаються громадянам такими підприємствами, оскільки такі пільги ПКУ не встановлені. Унаслідок можливого підвищення споживчих цін прогнозується збільшення витрат громадян на придбання товарів та послуг |
Альтернатива 2 |
Відсутні |
Відсутні. Втрати бюджету міста на прогнозованому рівні 5110032. грн. зумовлять неможливість забезпечення його фінансування на виконання цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, електронного врядування, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо |
Альтернатива3 |
Зменшення податкового навантаження на землекористувачів шляхом установлення пільг для земельних ділянок, зайнятих житловим фондом, об’єктами благоустрою, гаражно-будівельними товариствами, індивідуальними гаражами, комунальними підприємствами, органами місцевого самоврядування тощо. Розвиток інфраструктури, збільшення кількості робочих місць; спрямування фінансового ресурсу за рахунок забезпечення стабільних податкових надходжень земельного податку на вирішення соціальних проблем населення |
Відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія регуляторного акта, станом на 01.01.2020 складає:
Показник |
Великі |
Середні |
Малі та фізичні особи -підприємці |
Разом |
||
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
5 |
9 |
1767 |
1781 |
||
Питома вага групи в загальній кількості, % |
2 |
3 |
95 |
100 |
||
|
|
|
||||
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
||||
1 |
2 |
3 |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
Відсутні. У результаті втрати бюджетними, комунальними підприємствами-надавачами послуг права на отримання пільг зі сплати земельного податку, оскільки такі пільги ПКУ не встановлені, можливе зростання тарифів на послуги, що надаються цими підприємствами. Унаслідок можливого підвищення споживчих цін прогнозується збільшення витрат суб’єктів господарювання на придбання товарів та послуг |
Альтернатива 2 |
Економія коштів на сплату податків у прогнозованому розмірі5110032 грн. |
Відсутні. Втрати бюджету на прогнозованому рівні 5110032 грн. зумовлять неможливість забезпечення фінансування бюджету на виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо |
Альтернатива 3 |
Установлення ставок земельного податку та розміру орендної плати за користування земельними ділянками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель. |
Для суб’єктів господарювання розмір плати за землю не збільшується, тому вони несуть витрати лише на ознайомлення з вимогами запропонованого регуляторного акта в сумі 574,70 грн. |
Примітка: при описі альтернатив використовувалися показники надходжень до бюджету від сплати земельного податку.
4. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу
досягнення цілей
Здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Оцінка ступеня досягнення визначених цілей визначається за чотирибальною системою, де:
4 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);
3 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті майже повною мірою (усіх важливих аспектів проблеми не буде);
2 бали – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, але деякі важливі критичні її аспекти залишаться невирішеними);
1 бал – цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результа-тивності (за чотири-бальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
1 |
2 |
3 |
Альтернатива 1 |
2 |
За відсутності податкових пільг територіальній громаді буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до місцевого бюджету. У результаті втрати бюджетними, комунальними підприємствами-надавачами послуг права на отримання пільги із сплати земельного податку, оскільки такі пільги ПКУ не встановлені, можливе зростання тарифів на послуги, погіршення якості соціально-важливих послуг тощо оскільки такі пільги ПКУ не встановлені. Унаслідок можливого підвищення споживчих цін прогнозується збільшення витрат суб’єктів господарювання та мешканців на придбання товарів та збільшаться втрати коштів місцевого бюджету на утримання органів місцевого самоврядування, об’єктів благоустрою тощо. |
Альтернатива 2 |
1 |
Відсутні надходження до бюджету . Бюджетні втрати прогнозовано становлять 5110032. грн. Не виконуються програми: соціальні, економічні, екологічні, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, відсутнє фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо |
Альтернатива 3 |
4 |
Цілі прийняття регуляторного акта будуть досягнуті повною мірою при збалансуванні витрат суб’єктів господарювання, громадян і органу місцевого самоврядування. Забезпечується можливість сплачувати земельний податок за обґрунтованими ставками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель; виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. Прогнозоване надходження до бюджету 5110032 грн. |
Примітка: при описі альтернатив використовувалися показники надходжень до бюджету від сплати земельного податку.
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи в рейтингу |
1 |
2 |
3 |
4 |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
За відсутності податкових пільг територіальній громаді буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в громаді та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до місцевого бюджету |
Цілі прийняття акта можуть бути досягнуті частково |
Альтернатива 2 |
Відсутні |
Втрати бюджету на прогнозованому рівні 5110032 грн. |
Не досягнуто мети |
Альтернатива 3 |
Упорядкування відносин між сільською радою та суб’єктами господарювання й громадянами в частині встановлення ставок земельного податку та розміру орендної плати за користування земельними ділянками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель. Прогнозовані надходження до бюджету у розмірі 5110,032 тис. грн. можуть бути використані на фінансування заходів, передбачених місцевим бюджетом |
Розмір плати за землю для всіх категорій землекористувачів не збільшується. Тому, суб’єкти господарювання несуть витрати лише на ознайомлення з вимогами запропонованого регуляторного акта в сумі 574,70 грн. |
Сприяє досягненню цілей регулювання, повністю вирішує проблему. У рейтингу ре-зультативності альтернатива на першому місці |
Примітка: при описі альтернатив використовувалися показники надходжень до бюджету від сплати земельного податку.
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
1 |
2 |
3 |
Альтернатива 1 |
Причиною відмови є втрата пільг більшістю громадян, бюджетних, комунальних та неприбуткових організацій. За відсутності податкових пільг територіальній громаді буде завдано значний негативний вплив, оскільки збільшення податкового навантаження на неплатоспроможних власників та користувачів земельних ділянок зумовлює соціальну напругу в місті та ставить під загрозу забезпечення стабільних надходжень до місцевого бюджету |
Втрата пільг більшістю громадян, бюджетних, комунальних та неприбуткових організацій. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо) |
Альтернатива 2 |
Причиною відмови є необхідність фінансування інфраструктури, наповнення бюджету громади, недоотримання надходжень до бюджету на прогнозованому рівні 5110,032 тис. грн. |
Відсутні кошти в бюджеті громади. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо) |
Альтернатива 3 |
Для досягнення встановлених цілей перевага була надана цій альтернативі, що надасть можливість: - сплачувати земельний податок за обґрунтованими ставками з урахуванням диференціації за групами землекористувачів і видами цільового використання земель; - отримати заплановані податкові надходження до бюджету громади на рівні 5110032 грн.; - сприяти удосконаленню процедури адміністрування плати за землю та попередити виникнення конфліктних ситуацій між органами державної фіскальної служби й платниками податку |
На дію регуляторного акта можливий вплив зовнішніх чинників, ухвалення змін та доповнень до чинного законодавства України в цій сфері. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо). Крім того, на кількості власників земельних ділянок та землекористувачів може відобразитися економічна ситуація в державі |
5. Механізм та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Механізмом розв’язання вказаної вище проблеми є прийняття рішення Прибузької сільської ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сілдьської ради на 2021 рік» відповідно до вимог чинного законодавства.
З метою підтримки малого підприємництва, сприяння само зайнятості населення, створення додаткових робочих місць проектом пропонується залишити відсотковий розмір ставок земельного податку на рівні 2020 р.
Організаційні заходи для впровадження регулювання:
– розробка проекту регуляторного акту «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сілдьської ради на 2021 рік» та обговорення його на засіданнях постійних комісій сільської ради з метою дотримання принципів державної регуляторної політики;
- опублікування оголошення про оприлюднення проекту регуляторного акту та проекту рішення разом з аналізом регуляторного впливу у мережі Інтернет з метою отримання зауважень та пропозицій щодо ставок єдиного податку;
- розгляд винесених з боку суб’єктів підприємницької діяльності пропозицій та зауважень;
- направлення до уповноваженого органу для підготовки у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку пропозицій щодо удосконалення проекту відповідно до принципів державної регуляторної політики;
– прийняття проекту регуляторного акта «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Прибузької сільської ради на 2021 рік» на сесії сільської ради;
– оприлюднення даного регуляторного акта у засобах масової інформації;
– здійснення моніторингу надходжень до місцевого бюджету коштів від цього податку.
Таким чином, впровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами фіскальної служби, органами місцевого самоврядування, так і суб’єктами господарювання (фізичними особами-підприємцями), які сплачують земельний податок у порядку та на умовах, визначених Кодексом і цим рішенням, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
6.Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
ВИТРАТИ
на одного суб’єкта господарювання великого й середнього підприємництва, що виникають внаслідок дії регуляторного акта
№ з/п |
Витрати |
2021 рік |
1 |
2 |
3 |
1 |
Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо, грн. |
Додаткових витрат не передбачено |
2 |
Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), грн. (в середньому на 1 платника)* |
|
3 |
Витрати, пов’язані з веденням обліку, підготовкою та поданням звітності до органів державної фіскальної служби, грн. |
Додаткових витрат не передбачено |
4 |
Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо), грн. Формула: витрати часу на адміністрування заходів державного нагляду (контролю) Х вартість часу працівника контролюючого органу (заробітна плата) (0,5 год. х 28,45грн. = 14,23 грн.)** |
14,23 |
5 |
Витрати на отримання адміністративних (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/ обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), грн. |
Додаткових витрат не передбачено |
6 |
Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), грн. |
Додаткових витрат не передбачено |
7 |
Витрати, пов’язані з наймом додаткового персоналу, грн. |
Додаткових витрат не передбачено |
8 |
Інше (уточнити), грн. Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання. Формула: витрати часу на отримання інформації про регулювання Х вартість часу суб’єкта господарювання (заробітна плата) (0,5 год. х 28,45 грн. = 14,23 грн.)** |
14,23 |
9 |
РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7+8), грн. |
|
10 |
Кількість суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць |
|
11 |
Сумарні витрати суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), грн. |
|
Для розрахунку витрат використовується мінімальний розмір заробітної плати 4 723 грн., у погодинному розмірі - 4723 грн. / 166 год. = 28,45 грн/год.
Розрахунок відповідних витрат на одного суб’єкта господарювання
Вид витрат |
2021 рік |
Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/ підвищення кваліфікації персоналу тощо |
Додаткових витрат не передбачено |
Вид витрат |
Витрати на сплату податків та зборів (змінених/нововведених) (за рік), грн. |
Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності в сплаті податків/ зборів) |
3310900
|
*Згідно з розрахунком витрат суб’єктів господарювання на податки та збори загальний розмір витрат суб’єктів господарювання великого й середнього підприємництва становить 3310900 грн., а в розрахунку на одного суб’єкта 331090
грн.
Вид витрат |
Витрати часу на адміністрування заходів державного нагляду (контролю) (за рік) |
Витрати на оплату часу на адміністрування заходів державного нагляду (контролю) (за рік) |
Витрати на оплату штрафних санкцій та усунення виявлених порушень (за рік) |
Разом на 2021 рік |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо), грн.:* 4723 грн.** (мінімальна зарплата) : 166 год. в мі- сяць = 28,45 грн.; 0,5 год.*** х 28,45 грн. = 14,23 грн. |
0,5 |
28,45 |
Додаткових витрат не передбачено |
14,23 |
*Вартість витрат, пов’язаних з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю), визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації.
**Для розрахунку витрат використовується мінімальний розмір заробітної плати на 2020 рік
***Орієнтовний розмір витрат часу, пов’язаних з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю), становить 0,5 годин на процедуру .
Вид витрат |
Витрати часу на ознайомлення з ви-могами державного регулювання, год. |
Витрати на оплату часу на ознайомлення з вимогами державного регулювання, грн. |
Разом на 2021рік |
Витрати, пов’язані з ознайом-ленням з вимогами державного регулювання, грн.:* 28,45 грн. = 4723 грн.** (мінімальна зарплата) : 160 год. в місяць; 0,5 год. х 28,45 грн. = 14,23грн. |
0,5 |
28,45 |
14,23 |
*Вартість витрат, пов’язаних з ознайомленням з вимогами державного регулювання, визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації.
**Для розрахунку витрат використовується мінімальний розмір заробітної плати на 2020 рік
Вид витрат |
Витрати на проходження відповідних процедур (витрати часу, витрати на експертизи тощо) |
Витрати без-посередньо на отримання дозволів, ліцензій, сертифікатів, страхових полісів |
Разом на 2021 рік |
Витрати на отримання адміністративних (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов’язкових експертиз, серти-фікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо) |
Податок не є новим, додаткових витрат не передбачено |
Податок не є новим, додаткових витрат не передбачено |
Податок не є новим, додаткових витрат не передбачено |
Вид витрат |
На 2021 рік |
Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські то-вари тощо) |
Додаткових витрат не передбачено |
Вид витрат |
Витрати на оплату праці додатково найманого персоналу (за рік) |
Витрати, пов’язані з наймом додаткового персоналу |
Додаткових витрат не передбачено |
Питома вага суб’єктів малого підприємництва (мікро) у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія регуляторного акта, складає 80,4 відсотків. У зв’язку з тим, що питома вага суб’єктів малого підприємництва в загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія регуляторного акта, перевищує 10%, здійснено розрахунок на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва (додаток до аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва( М-Тест)).
7. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
7.Обгрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Строк дії регуляторного акта з 1 січня по 31 грудня 2021 року.
Регуляторний акт має обмежений строк дії, що обумовлено чинністю існуючої правової бази вищого рівня та може бути переглянутий чи скасований при її зміні.
8.Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Для визначення результативності цього регуляторного акта пропонується встановити такі статистичні показники:
- кількість платників земельного податку, осіб;
- розмір надходжень земельного податку до бюджету , грн.;
- розмір коштів і час, що витрачаються суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта;
- рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень акта (оприлюднення рішення про встановлення земельного податку в друкованих і електронних ЗМІ територіальної громади ).
Для визначення ступеня досягнення очікуваних результатів та цілей регулювання слід застосувати прогнозні показники результативності.
Прогнозні значення статистичних показників:
Назва показника |
2021 рік |
Кількість платників земельного податку, осіб; |
1781 |
Розмір надходжень земельного податку до бюджету міста, тис. грн. |
5110,032 |
Розмір коштів і час, що витрачаються суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта**, тис.грн./годин |
4723 |
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень акта,% |
100 |
*Кількість платників за даними Южноукраїнського управління Головного управління ДФС у Миколаївській області
**Розмір коштів, що витрачатимуться суб’єктами господарювання – фізичними особами, пов’язаний з виконанням вимог акта, може бути змінений, якщо зміниться розмір мінімальної заробітної плати
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись після набрання чинності цим регуляторним актом шляхом статистичного аналізу показників земельного податку.
Повторне відстеження буде здійснюватись за один місяці до дня закінчення визначеного строку дії регуляторного акта.
З огляду на показники результативності, визначені у попередньому розділі аналізу регуляторного акта, відстеження результативності цього регуляторного акта буде здійснюватися статистичним та соціологічним методами
VI. ТЕСТ малого підприємництва (М-Тест)
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання:
консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 02.03.2020 по 30.03.2020.
Порядковий номер |
Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо) |
Кількість учасників консультацій, осіб |
Основні результати консультацій (опис) |
1. |
Розробником проведено робочі зустрічі з представниками малого підприємництва |
5 |
Ознайомлення представників малого бізнесу з запропонованими розмірами податків. Не отримано негативних відгуків. |
2. |
Запити до підприємців |
8 |
Доцільність ухвалення рішення про встановлення ставок єдиного податку для суб’єктів малого під-приємництва із залишенням ставок на рівні 2018-2020 років; підтвердження розміру непрямих витрат суб’єктів господарювання на виконання вимог регулювання. |
2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та
малі):
кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 41 платникі;
питома вага суб’єктів мікропідприємництва у загальній кількості суб’єктів малого
підприємництва, на яких проблема справляє вплив 80,4%.
(відповідно до таблиці «Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання» додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта).
3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання:
Порядковий номер |
Найменування оцінки |
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) |
Періодичні (за наступний рік) |
Витрати за |
Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
||||
1 |
Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) |
- |
- |
- |
2 |
Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування |
- |
- |
- |
3 |
Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали) |
- |
- |
- |
4 |
Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) |
- |
- |
- |
5 |
Інші процедури (уточнити): Сплата одним підприємцем: Касове обслуговування Земельний податок |
7грн.*12 мес.=84 грн. 22707 грн. |
- |
- |
6 |
Разом, гривень Формула:(сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5) |
84 грн.+22707 грн.= 22791 |
- |
- |
7 |
Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання,од. |
41 |
- |
- |
8 |
Сумарно, гривень |
930987 (земельний податок)+3444(касове обслуговування) =934431 |
- |
- |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
||||
Розмір мінімальної заробітної плати 4723,00 грн., кількість робочих годин у 2021 році – 166 годин на місяць(, у погодинному розмірі на 2021 рік– 28,45 гривні (4723,00 грн./166год/міс.) |
||||
9 |
Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання Формула: |
0,5год. х 28,45грн.х1 = 14,23грн. |
- |
-. |
10 |
Процедури організації виконання вимог регулювання Формула: |
0,5год. х 28,45грн. х1 =14,23грн. |
|
- |
11 |
Процедури офіційного звітування Формула: |
(0,5год.+0,5год.+ 0,1год.+0,5год.) х 28,45грн.х1х12 =546,24грн. |
- |
-.
|
12 |
Процедури щодо забезпечення процесу перевірок Формула: |
Відсутні |
- |
- |
13 |
Інші процедури (уточнити) |
- |
- |
- |
14 |
Разом, гривень |
574,70 |
Х |
- |
15 |
Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
41 |
|
|
16 |
Сумарно, гривень |
23562,7 |
Х |
- |
3. Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб'єктів малого
підприємництва
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки місцевих податків (зборів), не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.
Прийняття цього регуляторного акта не передбачає утворення нового виконавчого органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).
4. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Порядковий номер |
Показник |
Перший рік регулювання (стартовий) |
За п’ять років |
1 |
Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
934431грн. в т. ч. земельний податок 930987грн. |
|
2 |
Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
23562,7 |
- |
3 |
Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання |
957993,7 грн. в т. ч. земельний податок 930987грн. |
- |
4 |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва |
0 |
- |
5 |
Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання |
957993,7 грн. в т. ч. земельний податок 930987грн |
|
5. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання.
Пом’якшувальними заходами для суб’єктів малого підприємництва можуть бути:
- спрощення адміністративних процедур з виконання регулювання;
- встановлення зменшених ставок податків та зборів.
Чинне податкове законодавство передбачає пряме регулювання питань порядку, строків, звітування та сплати єдиного податку, плати за землю, податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки та місцевих зборів (визначаються виключно нормами Податкового кодексу України). Таким чином, Южноукраїнська міська рада не має повноважень щодо встановлення пом’якшувальних заходів з адміністративних процедур з регулювання.
Відповідно до податкового законодавства до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення ставок місцевих податків і зборів у межах встановлених Податковим кодексом України.
Прибузький сільський голова В.В.Матюшенко